Eljátszani, lerajzolni, beszélni róla

Színvonalas programmal hívta fel a figyelmet a Zirci Reguly Antal Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola az iskolai erőszakra.

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ „Partnerség és hálózatosodás” moduljának célja, hogy iskoláiban kiépüljön a nevelést-oktatást támogató partnerségi hálózat. A tevékenységek közötti mélyebb szándék, hogy közösen, részvételi alapú, diákok, tanárok, szülők és civilek együttműködésére építő, új típusú folyamatokat generáljanak az iskolákban. Ennek jegyében került megrendezésre az általános iskola „F” épületében az „Aki ver, az nem haver” elnevezésű program, mellyel az iskolai erőszak ellen hívták fel a 3-4. osztályosok figyelmét. 
 
– Létező problémáról van szó, és azt tapasztaltuk, hogy ez egyre kisebb gyerekeknél is megjelenik. A program életre hívásával az volt a célunk, hogy a diákok, szülők, civil szervezetek, intézmények bevonásával, közösen segítsünk az iskolánkban tanuló diákok élethelyzetén – mondta el Benczikné László Ildikó főszervező, a Zirci Reguly Antal Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola pedagógusa. Hozzátette: a téma kiválasztásánál az is szempont volt, hogy a gyerekek nincsenek tisztában a szabályokkal, jogaikkal.   
 
Örömét fejezte ki, hogy sok segítőre talált a program megvalósulásához. A diákok nagyon lelkesek voltak és a szülők is aktívan részt vettek a szervezőmunkában. Ötleteket, kérdéseket gyűjtöttek, kérdőívet állítottak össze a diákok nyelvén, színes tablókon hívták fel a figyelmet a gyermekek jogaira, a feszültség levezetéséül pedig egy kispárnát helyeztek ki.  

Az osztálytermekben előadásokat hallgathattak a diákok, érdeklődésüket felkeltette, hogy játékos formában igyekeztek rávilágítani a problémákra és azok megoldására az előadók, és a közönséget is bevonták tájékoztatójukba. Dr. Kadnár Eszterrel, a zirci bíróság bírónőjével eljátszottak egy tárgyalást ügyvéddel, ügyésszel, tanúkkal. Bolla Judit, az iskola ifjúságvédelemmel foglalkozó tanára egy tanmesét mondott el a gyerekeknek, melynek tanulságait le kellett rajzolniuk. 

A rendőrség részéről a biztonságra nevelő DADA (dohányzás, alkohol, drog, AIDS) program keretében Spanberger Zsuzsa tartott előadást, a lelki okok megértését pedig Kubicsek Dávid, a Nevelési Tanácsadó fiatal pszichológusa segítette. Berkó Éva igazgatóhelyettes a felső tagozatban már jól működő ARIZÓNA programról mesélt, a Zirc Városi Ifjúsági Fórum és az iskola Diákönkormányzatának tanulói pedig rövid színdarabbal mutatták be áldozat, védelmező és bántalmazó szemszögéből egy labdaeltulajdonítás történetét. A gyerekeknek bele kellett magukat képzelniük mindegyik szerepbe, majd ezt követően felszínre hozhatták az érzelmeiket. 

A kihelyezett gyűjtőládában várják a témakör kapcsán felmerülő kérdésekre a válaszokat gyerekektől, szülőktől egyaránt. Benczikné László Ildikó elmondta, a kérdőívek kiértékelésére később kerül sor, de már most látható, hogy sok olyan probléma van, amit meg kell oldani. Éppen ezért várható, hogy lesz folytatása a programnak, évente legalább egy alkalommal kampányszerűen is szeretnének tenni az iskolai erőszak ellen.

Kelemen Gábor
www.zirc.hu